خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





توصیه های ایمنی و نکات مهم کوهنوردی در زمستان

    برای کوهنوردان تازه کار و ورزشکاران مبتدی صعود زمستانی به ارتفاعات به ظاهر امریست عاری از خطر و بسیار ساده اما تجربه سالیان قبل نشان داده که بسیاری از تلفات کوهستانی در زمستان به وقوع پیوسته است. معمولا به سبب بارش زود هنگام برف و تداوم آن در فصول پاییز و زمستان ارتفاعات در نیمه دوم هر سال با شرایط خاص آب و هوایی دست و پنجه نرم می کند و به لحاظ مسطح بودن زمین نسبت به دیگر عوارض امکان خطا و اشتباه برای کوهنوردان بسیار شایع است. در این زمینه تنها کوهنوردان تازه کار قربانی نمی شوند چه بسا که خبرگان این رشته نیز تنها به علت یک سهل انگاری کوچک گرفتار خشم سرما، برف، بوران و یا بهمن شده و جان خود را از دست داده اند.



    پیش از هر صعودی توصیه می شود نقشه ای از مختصات محل صعود و شرایط اقلیمی آن تهیه شده و بر اساس هر فصل ابزار و ادوات مناسب برای صعود در نظر گرفته شود. در صورتی که چنین مشخصاتی در دسترس نباشد لازم است از راهنماهای محلی یا پیشکسوتان استفاده شود. چنانچه کسی بخواهد خودش را به قله برساند بهتر است در قالب یک گروه کوهنوردی با امکانات مناسب حرکت کرده تا به این صورت صعود موفقیت آمیزی برایش رقم بخورد.

    در زمستان به لحاظ برفگیر بودن ارتفاعات لازم است برنامه صعود در حد امکان یک روزه تنظیم شده یا امکانات لازم برای اقامت مهیا شود. بسیاری از حوادث زمانی اتفاق افتاده که کوهنورد مسیر رفت خود را در پس پاکوب های پوشیده از برف گم کرده و در نهایت مسیر بازگشت را به این صورت از دست داده است. بهمن های سنگین نیز از جمله تهدیدات جدی به شمار می رود که در فصل سرما به دلیل تابش آفتاب بر روی برف ها، ورزش باد یا ارتعاشات صوتی در شیب ها سرازیر شده و ممکن است کوهنوردان نا آشنا را غافلگیر کند.

    استفاده از پوشاک، کفش مناسب، همراه داشتن تغذیه کافی و اصولی، اجتناب از صعود انفرادی و ادامه آن در شرایط جوی نامناسب و اجتناب از عزیمت به مسیرهای ناشناخته و بیراهه، اطلاع‌ رسانی به خانواده‌ها در طول مسیر و زمان صعود، هماهنگی و اعلام برنامه و زمان‌بندی با هیات کوهنوردی استان یا شهرستان و همراه داشتن شماره تماس نیروهای امدادی و انتظامی منطقه از مواردی است که فدراسیون کوهنوردی در روزهای زمستانی به کوهنوردان توصیه می‌کند.

    چه لباسی مناسب کوهنوردی در فصل زمستان است؟
    همراه داشتن پوشاک گرم و مناسب، یکی از نکات اصلی کوهنوردی در فصل زمستان است. سر و پا دو عضو مهم‌اند که محافظت از آنها ضروری است. حتما باید یک جوراب ضخیم، ترجیحا از نخ‌های طبیعی بپوشیم چرا که پوشیدن دو جفت جوراب روی هم کار مناسبی نیست زیرا عرق پا دیرتر جذب می‌شود و تاول به وجود می‌آید. علاوه بر جوراب‌های مناسب کوهنوردی زمستانی، باید یک جفت کفش مناسب هم بپوشیم که توانایی مقاومت روی برف و یخ را داشته باشد و لایه شوک‌گیر و عاج کفش بتواند از لیز خوردن ما جلوگیری کند و در عین حال، گرم و سبک باشد. دستکش مناسب و ضدآب و کلاهی را که سر و گوش‌ها را گرم نگه می‌دارد، نباید فراموش کنیم. لباس نیز باید مناسب کوهنوردی در زمستان باشد. صورت و چشم‌ها را باید به وسیله پوشش‌های مخصوص صورت و عینک‌های مخصوص کوهنوردی در زمستان بپوشانیم تا دچار برف‌ کوری نشویم.

    نوع تغذیه کوهنوردان در فصل زمستان متفاوت است؟
    در ورزش کوهنوردی هیچ سفارش استانداردی مبنی بر نوع تغذیه کوهنوردان وجود ندارد و مهم‌ترین اصل، ذایقه فرد در ارتفاع است اما در فصل زمستان باید از غذاهایی استفاده کرد که افت دمای بدن را به حداقل می‌رسانند و انرژی‌زا هستند مانند شیر گرم و عسل. استفاده از آب کافی و فراوان به همراه مولتی‌ ویتامین‌ها، خوردن غذاهای مایع و نرم، استفاده از مواد قندی و انرژی‌زا و استفاده از نمک در طول برنامه‌های کوهنوردی که در ایجاد تعادل الکترولیتی بدن نقش به سزایی دارد و از بروز خستگی و کوفتگی مفرط عضلات پیشگیری کند، مصرف انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه و کمپوت شده که از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کند توصیه می‌شود. در صورت بروز آلکالوز تنفسی در حین صعود که ناشی از تنفس‌های سریع و عمیق است، استفاده از مواد ترش بسیار کمک کننده است. در ارتفاعات نباید از قهوه، الکل و چای سبز استفاده کرد و بهتر است مخلوطی از دو سوم آب و یک سوم از انواع آب میوه را جایگزین آنها کنیم. اما به‌طور کلی با توجه به ارتفاع محیط، انرژی متوسط مورد نیاز یک کوهنورد با وزن ۷۰ کیلوگرم حدود ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوکالری است که ۶۰ تا ۷۰ درصد این انرژی را باید از کربوهیدرات‌ها، ۲۰ تا ۲۵ درصد آن را از چربی‌ها و ۱۵ تا ۲۰ درصد را نیز از پروتئین‌ها تامین کرد.

    همه افراد با سرد شدن هوا به دنبال خوردن غذاهای گرم مشتاق می‌شوند اما برخی از غذاهای گرم و خوشمزه برای فصول سرد سال کارایی مناسبی ندارند.

    پژوهشگران دریافته‌اند که در روزهای سرد سال خوردن کربوهیدرات ها و چربی‌هایی مانند "سیب‌زمینی سرخ کرده" می‌تواند باعث "افت دمای بدن" و کاهش "انرژی" فرد برای انجام کارهای روزانه شود.

    گفتنی است، پزشکان به افراد توصیه می‌کنند تا در فصول سرد سال بیشتر "پروتئین" مصرف کنند زیرا باعث افزایش "درجه حرارت بدن" می‌شود.

    از جمله مواد پروتئینی که پزشکان توصیه می‌کنند افراد در فصل زمستان حتما مصرف کنند "آجیل"، ماست، شیر و فرنی درست شده با شیر است که می‌تواند در کنار "پروتئین های حیوانی"، باعث تنظیم دمای بدن فرد و افزایش قدرت استقامتی او در برابر سرما و حتی بیماری های فصلی شود.

    در عین حال مصرف کربوهیدراتها باید کاهش یابد زیرا تاثیری در بهبود وضعیت فرد در زمستان ندارند.



    راه رفتن در برف
    - آرام حركت كنید و هیچ سنگی را به پایین نغلتانید. شما باید انرژی خود را به سه قسمت تقسیم کنید: انرژی صعود، انرژی فرود و انرژی ذخیره و در هنگام حركت، گامی ثابت و یكنواخت را بردارید،‌ به طوری كه بتوانید ساعت ها آن را حفظ كنید بدون آنكه توقفی داشته باشید یا بدنتان عرق كند.

    - در سر بالایی از تند رفتن خودداری كنید، در شیبهای تند در موقع بالا رفتن و حتی پایین آمدن با قدمهای كوتاه و به صورت مارپیچ حركت كنید.

     


    این مطلب تا کنون 10 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : زمستان ,کوهنوردی ,استفاده ,انرژی ,کوهنوردان ,صعود ,مناسب کوهنوردی ,توصیه می‌کنند ,مصرف کنند ,حركت كنید ,خوردن غذاهای ,
    توصیه های ایمنی و نکات مهم کوهنوردی در زمستان

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده